Bron: http://www.entertainmentwallpaper.com/images/desktops/movie/tv_pushing_daisies04.jpg
Zoals in de vorige post vermeld wil ik met mijn sprookjesboek een soort van surreële tussenwereld creëren, waar toch ook herkenbare elementen inzitten. Ik wil eenzelfde soort bevreemdend effect bekomen zoals bij de prachtige serie Pushing Daisies.
Bron: http://ahelplesscompiler.files.wordpress.com/2011/08/the-pie-hole-cast-pushing-daisies.jpg
Niet veel zin om de korte samenvatting van de plot hieronder te lezen? Kijk dan gewoon even naar het promofilmpje:
PLOT:
De serie vertelt het verhaal van een taartenbakker met een speciale vinger, hij kan er de doden mee tot leven wekken! Een leuk talent maar er zijn wel een aantal regels aan verbonden:
1. Raak een dode één maal aan en hij / zij leeft
2. Raak hem een tweede maal aan en hij / zij sterft
3. Wanneer je de persoon in kwestie niet binnen de minuut opnieuw aanraakt sterft er een ander
4. Eenmaal tot leven gewekt en weer aangeraakt is de persoon helaas definitief dood
De een zijn dood is de ander zijn brood. Dit zeker voor privé-detective Emmerson Cod, samen met de taartenbakker en zijn speciale vinger lost hij moorden op door de slachtoffers zelf een minuut te ondervragen. Maar dan komt de taartenbakker zijn verloren jeugdliefde als moordslachtoffer terug tegen en hij krijgt het niet over zijn hart om haar opnieuw aan te raken. Dus laat hij haar leven en pikken ze hun romance terug op, maar ... dan zonder elkaar ooit terug aan te raken. Gelukkig bedenken ze enkele slimme trucjes zoals bijvoorbeeld:
Allemaal heel lief en schattig dus maar wat heeft dit nu met mijn project te maken? Wel Pushing Daisies heeft een vreemde sfeer omdat het verhaal zich lijkt af te spelen in onze eigen werkelijkheid maar dan toch ook weer niet. De personages wonen in een moderne hedendaagse stad met hoge wolkenkrabbers en auto's maar toch heeft deze stad iets tijdloos: het is er nooit erg druk en de mensen, winkels, ... hebben er een retro kantje. Alles heeft er ook een zelfde kleurenpalet: de kledij, de interieurs en de architectuur bestaan er bijna volledig uit het rood-groen complemtair kleurcontrast. Er gaan nooit kleuren tussen zitten die niet bij dit geheel passen, alles is er perfect afgestemd op elkaar.
Productie ontwerper Michael Wylie legt de keuze van zijn kleurenpalet als volgt uit:
"My goal was a storybook come to life. I wanted everything to look almost like an illustration ... the visuals should feel somewhere between Amélie and a Tim Burton film — something big, bright and bigger than life."
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Pushing_Daisies
Bron: http://www.tvposter.net/posters/pushing_daisies_2007_1901_poster.jpg
Bron: http://ihoppa.files.wordpress.com/2009/12/pushing-daisies-cast-2.jpg
http://www.as-i-am.fr/dose/public/images/Pushing-Daisies/.Pushing-Daisies-3_m.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3627/3341401565_f44bedcdbd.jpg
Bron: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEho49LfDnPlxbo7-MZcluFJj-qZdeW2fR8OXdOnjm9XRPdT6veCq7xQB1J2xhdyAyN_V0L1hjQuF0bqpwFMWuwdwjEmWDbJ2axLHR4JSgfKvWUTNGqMK5S2vuK2U4aNtadZYixBQyi9dYw/s1600/Penelope+movie+poster.jpg
Ook in de film Penelope vind je een rood-groen kleurcontrast terug. De film vertelt het hedendaagse sprookje van een meisje met een varkensneus, op zoek naar de ware liefde. Alhoewel iets minder vreemd en creatief dan Pushing Daisies, slaagt ook deze film erin om een soort hedendaagse maar tegelijk weer surreële tussenwereld te creëren.
Bron: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjzSg-tm9PrjlF3XkvFl9gkL1O9-8wXroFEQvMXScc_L4howG00sUWXZYlV8hMhhG1hmzZVNJ1i42PoFMEmikzQi2XkQITTFHdCSw_lC3yprNuow7iHzWuZwHw5nrxO9Pz7epppvcHJDLs/s1600/penelope_movie_image_christina_ricci__3_.jpg
Bron: http://2.bp.blogspot.com/_NV6B9BfmgJ0/Sx83xQBr_aI/AAAAAAAAAQQ/f2MT5a_HwSc/s640/121608_penboard.jpg
Bron: http://www.gelderlander.nl/geniet/film/3029819/Penelope-Christina-Ricci-met-mislukte-neus-in-een-chaotisch-verhaal.ece
0 reacties:
Een reactie posten